با وجود مقررات ناقص بيمه اي اگر راننده يک پرايد به يکي از اين خودروهاي لوکس خارجي بزند و مقصر شناخته شود، نه تنها بايد خودروي خود را بفروشد،بلکه بايدمنزل مسکونياش رابه فروش برساند.
به گزارش
پايگاه خبري تحليلي پيرغار، موج واردات خودروهاي لوکس در سالهاي اخير علاوه بر آن که از جنبههاي مختلف همچون خروج ميلياردها دلار ارز از کشور، ترويج فاصله طبقاتي و مانور تجمل در جامعه مورد انتقاد است، براي رانندگان ساير خودروها هم دردسر ايجاد کرده است.
اين دردسر بزرگ زماني حادث ميشود که صاحب خودروي معمولي با اين خودروهاي لوکس چند صد ميليون توماني تصادف کند و مقصر هم باشد.
با توجه به اين که سقف تعهد مالي بيمه شخص ثالث خودروها فقط 5/5 ميليون تومان است، تصادفاتي که خسارت آنها بيش از اين رقم شود، مايه دردسر رانندگان مقصر ميشود.
اين در حالي است که 5/5 ميليون تومان حتي کفاف چراغ برخي خودروهاي لوکس وارداتي را هم نميدهد.
محمد حيدري عضو هيأت مديره و معاونت فني در اين باره مي گويد: آنچه قانون الزام کرده براي خسارت جاني تا سقف 220 ميليون تومان و مالي 5/5 ميليون تومان است.
به گفته کارشناسان خسارات بيمه، حتي در مواردي از تصادفات، خسارت خودروهاي لوکس به 100 ميليون تومان هم رسيده است. از آنجا که بيمه فقط 5/5 ميليون تومان تعهد پرداخت خسارات مالي دارد، در چنين مواردي راننده خودروي مقصر مجبور است مابقي خسارت تا 100 ميليون تومان را از جيب بپردازد.
به عنوان مثال، اگر راننده يک پرايد 15 ميليوني به يکي از اين خودروهاي لوکس خارجي بزند و مقصر شناخته شود، نه تنها بايد خودروي خود را بفروشد، بلکه احتمالا بايد منزل مسکونياش را هم (اگر داشته باشد) به فروش برساند تا خسارت خودروي چندصد ميليوني را پرداخت کند.
به گفته عباس فراشياني مدير بيمه خودرو بيمه ايران، 20 درصد از خسارتهاي مالي حوادث رانندگي اين شرکت فراتر از بيمه قانوني شخص ثالث است.
محمود امراللهي مديرعامل بيمه ايران از احتمال تغيير در نرخ تعهد خسارت مالي بيمه شخص ثالث خبر داده است.
با اين حال تنها راه موجود براي رفع اين معضل، افزايش سقف تعهد خسارت مالي از سوي مشتريان است که براي هر يک ميليون تومان فراتر از تعهد 5/5 ميليون توماني بيمه شخص ثالث، بايد حدود 70 هزار تومان پرداخت کنند. سقف اين مورد نيز 30 ميليون تومان است.